در صورت مشکل در ثبت سفارش یا پیگیری آن حتما با شماره 09999914865 یا آیدی ic_city@ در ارتباط باشید.
شبکه های اجتماعی ما

خرابی چیپ شمالی

خرابی چیپ شمالی چیست؟

خرابی چیپ شمالی (North Bridge) که باعث ایجاد مشکل در کار کرد مادربرد شده، امروز مورد بحث قرار میگیرد! و اما ابتدا باید کار و وظیفه این قطعه را بدانیم!

چیپ شمالی چیست؟

درون مادربرد، دو عدد چیپست داریم، یکی چیپ شمالی (North Bridge) و دیگری چیپ شمالی که البته در مادربردهای سری جدید این دو چیپ با هم ادغام و یکی شدن، وظایف این چیپ‌ها به گونه‌ای تعیین شده است که کار مادربرد را راحت‌تر و باعث افزایش سرعت شوند.

چیپ شمالی (memory controller hub) یا MCH در اصل وظیفه کنترل رم‌ها را به عهده دارد، از ‌توان به کنترل سرعت رم (باس) اشاره کرد. این قطعه با قرار گیری بین رم‌ها و کارت گرافیک پلی بین آن‌ها می‌شود.

بعضی از چیپ‌های شمالی نیز دارای گرافیک داخلی‌اند که به آن graphics and memory controller hub یا GMCH نیز می‌گویند که برای ما گرافیک آنبرد ایجاد می‌کنند.

خرابی چیپ شمالی

تصویر کلی از قطعات اصلی یک مادربرد قدیمی شرکت ازراک

وظیفه اصلی این قطعه کنترل سرعت (باس) بین رم و سیپیو می‌باشد. چیپ شمالی نمی‌تواند عهده دار تمام قسمت مادربرد باشد که در این هنگام چیپست جنوبی از راه می‌رسد.

البته قابل ذکر هستش که مادربردهای جدید چیپ‌ها ادغام شدن و همان تک تمام کارهای ارتباطی را عهده دار است. حال که کمی از این قطعه اطلاعاتی کسب کردیم به سراغ خرابی‌های این قطعه کاربردی شویم!

خرابی‌های چیپ شمالی و نشانه‌های آن چیست؟

خرابی‌های چیپ شمالی را می‌توان با چند روش تشخیص داد، از نشانه‌های خرابی میشه به علائم ظاهری و تست‌ها به این مشکل پی برد!

علائم خرابی چیپ شمالی:

  • بادکردگی
  • خال زدگی و سوختگی
  • سرد بودن چیپ (البته سرد بودن چیپ به طور کلی مختص خرابی اون نمیشه!!)
  • داغ بودن چیپ (چیپ در حال کار هست، فرکانس‌ها در حال رد و بدل شدن داخل چیپست هستن پس گرم شدن توی چیپ هست ولی داغ شدن نه)
  • اتصال کوتاه بودن خازن‌های اطراف سیپیو
  • نبودن ولتاژهای تغذیه و V-Core (ولتاژ تغذیه سیپیو)
  • کار نکردن گرافیک آنبرد
  • روشن بودن چراغ ریست دائم دیباگر (ریست سدن پشت سر هم سیستم)

این مواردی که ذکر شد صد در صد مختص خرابی چیپ نیستن، مثلا موقع ریست دائمی می‌تونه مشکل از آیسی بایوس باشه، یا پین‌های سوکت سیپیو آسیب دیده باشند. که انشالاه در آینده بررسی می‌کنیم. دو مورد اول هم خیلی نادر هستشمن به شخصه تا به امروز با دو مورد اول مواجهه نشدم.

 

همچنین به مطالب آموزشی دیگر مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

فهرست مطالب

خرابی چیپ شمالی
تعمیرات کامپیوتر
علی علی وردی لو
خرابی چیپ شمالی

خرابی چیپ شمالی چیست؟ خرابی چیپ شمالی (North Bridge) که باعث ایجاد مشکل در کار کرد مادربرد شده، امروز مورد

ادامه مطلب »
سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

صفحه نخست
0 مورد سبد خريد
0 علاقه‌مندی
0 مقایسه
حساب کاربری من